روش مطالعه درس زیست شناسی

روش مطالعه درس زیست شناسی

قبل و بعد از مطالعه زيست شناسي چه کارهایی بايد انجام بدهيد:

۱-تقسیم بندی یک فصل برای مطالعه : داوطلبان می توانند برای مطالعه یک فصل از درس زیست شناسی به صورت پاراگراف به پاراگراف آن را مطالعه کنند. به این صورت که ابتدا یک پاراگراف را به صورت روزنامه وار مطالعه کرده و زیر کلمات مهم آن خط بکشد و یا با ماژیک مارکر کند. در دور بعد با دقت بیشتر و عمیق تر مطالعه کنند و در آخر پاراگراف را از حفظ بازگو کنند. در انتهای مطالعه یک فصل از کتاب به صورت پاراگراف به پاراگراف داوطلب در برگه ای خلاصه ای از تیتر ها و مطالبی که خوانده است را بنویسد چرا که این کار به یادگیری بیشتر داوطلب کمک زیادی خواهد کرد.

۲-پیش خوانی یا مطالعه روزنامه وار: توصیه می شود داوطلبان قبل از تدریس معلم در کلاس مطلب مورد نظر را یک مرتبه پیش خوانی کنند تا کلیت مبحثی که قرار است استاد مربوطه تدریس کند را بفهمند این کار باعث می شود داوطلب در مسیر مطالعه درست فصل مربوطه قرار بگیرد و مطالب مهم را از مطالب فرعی در فصل مربوطه تمایز دهد.

۳-ارتباط نكات : نكاتي كه از مباحث مطالعه شده قبلي در ذهن داريد را ابتدا به ياد اورده و سپس با مطالب جديد مطالعه شده ارتباط دهيد.۴-شناخت درست زیست : به شکل ها ، جداول و نمودار ها و…..توجه کنید و نکات آن هارا بیاموزید قید های موجود در کتاب را یاد بگیرید و برآنها مسلط شوید کتابهای متفاوتی در بازار موجود است که فقط به بسط اشکال و نمودار های کتاب درسی می پردازد یا کتابهایی که قیود موجود در کتاب را به طور جدا گانه در خود جای داده اند اما اگر خودتان زمانی را صرف دریافت نکات اشکال و جداول و…یا نوشتن قیود مهم موجود در کتاب بکنید نتیجه ای بســـــــــــــــیــــــــــــــار مطلوب تر خواهید گرفت

* توجه مهم : سعی کنید در هر مبحث زیست شناسی به تسلط کافی دست یابید به یاد داشته باشید تسلط در هر درس یک گام جلوتر از یادگیری است پس اول هر مبحث را به خوبی یاد بگیرید و سپس سوالات «تشریحی » حل کنید و سر انجام به حل تست ها ی مختلف بپردازید

 

كار هايي كه بعد از مطالعه زيست بايد انجام بدهید:

۱-درسنامه خواني : درسنامه بايد به درستي خوانده شود نبايد صرفا حفظ شود بلكه بايد به عمق فهم درسنامه دست پيدا كنيد و به تسلط کافی در نکات اشاره شده در آن برسید.

۲-تست زني : لازم نیست از هر مبحث تعداد بسیار زیادی تست حل کنید کافی است از هر مبحث تعداد محدودی تست متنوع و نکته دار حل کنید و نکات آنها را با دقت یادداشت کرده و یاد بگیرید حل تست های متنوع تسلط شما را افزایش می دهد نه حل تست زیاد پس بهتر است تست های مشابه را جدا کنید و آن ها را دسته بندی کنید سپس در هر مرتبه تست زنی ۱ یا ۲ تست از هر دسته حل کنید .در مورد تست زنی به نکات زیر توجه کنید:

الف) در فاز اول تست زنی، شما تست می زنید تا نوع خوندنتان بر مبنای تفکر طراح نظم پیدا کند و نکات تستی رو به یادداشتهایتان اضافه کنید.

در فاز دوم تست زنی، شما تست می زنید تا بیشتر مطالبی که خواندید مرور شود.

شما باید همزمان با مرور درسها، تستها را هم مرور کنید. بعد از این مرحله، باید تستها رو عمقی تر بزنید. پس تا الان داشتیم چه کار می کردیم؟ تا الان داشتید با جو تست آشنا و سپس همگام می شدید. از اینجا به بعد شما در نقش طراح و آنالیزور تست هستید. در اینجا باید گزینه های غلط رو هم بررسی کنید تا کل مطالب در ذهنتان مرور چندین باره بشود. شما باید برای گزینه های غلط سؤال پیدا کنید و یا دلیل غلط بودن آن رو برای خودتان توضیح بدهید.

۳-مرور پس از مطالعه : مطالبي كه خوانديد را مورد يك بار بازيابي ذهني انجام دهيد. برای زیست شناسی خلاصه نویسی کنید درست است که همه ی مطالب مهم هستند اما شما مطالب مهم تر و اصلی تر را خلاصه کنید به طوری که با هر بار مرور بتوانید اساس درس را به خوبی فرا بگیرید .

سامانه مشاورکمک به کمک مشاوران مجرب در خدمت دانش آموزان ودانشجویان عزیز است در کنار آنها # قبل و بعد از مطالعه زيست شناسي چه کارهایی بايد انجام بدهيد # برنامه_مناسب را آسان سازد.

هموطنان عزیز جهت مشاوره تلفنی میتوانند با شماره ۹۰۹۰۷۰۹۵۱ از طریق تلفن ثابت تماس حاصل فرمایند. همچنین جهت رزرو وقت مشاوره حضوری هم میتوانند با شماره ۰۲۱۴۴۰۶۵۳۳۵ تماس بگیرند. دوستانی که از طریق این سایت( سایت مشاورکمک) برای رزرو وقت مشاوره اقدام میکنند از تخفیف ۲۰ درصدی در خدمات مشاوره ای برخوردار خواهند شد.(حتما در زمان رزرو وقت اشاره بفرمایید که از طریق از سایت مشاورکمک هستید)

 

۴-دسته بندي مطالب: مطالب مطالعه شده را در واحد هاي خاص دسته بندي كنيد تا علاوه بر تثبيت ذهني اسان ، دسترسي ذهني به ان ها نيز راحت تر شود. ست های نکته دار و مهم را علامت دار کنید و حتی با توجه به این که گفته میشود در زیست شناسی نباید تست تکراری حل کنید اما با ید تست های مهم و آن هایی را که اشتباه حل کرده اید چندین و چند بار مرور کنید تا ملکه ذهن شما بشوند .

۵- كتاب نويسي : در هنگام مطالعه از قسمت هاي مختلف كتاب ساده نگذريم و در مواقع لزوم از حاشيه نويسي و نكته نويسي استفاده كنيم. دفترچه ای با عنوان «دفترچه نکات » تهیه کنید و نکات مهم تست ها و نکات ظریفی را که ممکن است فراموش کنید در آن بنویسید چرا که با نوشتن دانش به زنجیر کشیده میشود .

 

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید: