روش مطالعه فیزیک

روش مطالعه فیزیک

روش مطالعه فیزیک

۱-پیش نیاز شروع مطالعه : قبل از این که این متن رو شروع به خوندن کنید، یک خواهش جدی دارم. صبور باشید و این متن رو هر قدر هم که بود تا آخر بخونید و حتی چندین بار بخونید. به دو دلیل: اول به خاطر این که تکرار مکررات سایرین نیست و دوم به خاطر این که اگر منطق این متن رو درک کنید، خودتون رو تو درس فیزیک بیمه کردید.

۲-شناخت صحیح از فیزیک: تو این درس رسیدن به ذهنیت طراح تست همه قضیه است. فیزیک یکی از فلسفی ترین علوم پایه است و دقیقاً مثل شیمی با مفاهیم کاربردی سر وکار دارد که بخشهای تئوریکش با ریاضیات ادغام می شوند. به سرفصل‌های درس توجه کنید و توضیحاتی را که درمورد آنها ارائه شده است، مطالعه کنید. به‌دنبال نکات اساسی بگردید، سعی کنید الگوی حاکم بر کتاب را شناسایی کنید و بین این درس و آموخته‌های قبلی‌تان، ارتباط برقرار کنید. همچنان که با این روش کتاب را بررسی می‌کنید، نکات اصلی و مباحث پایه را هم پیدا کنید. نگاهی به مسئله‌ها بیندازید و ببینید نکات اساسی چگونه در این مسائل به‌کار گرفته شده‌اند.

۳-سوال شناسی: در طرح یک سؤال در فیزیک (البته با سؤالات تعریفی کاری ندارم) سه روش وجود دارد:

الف) فرمول مشخصه و پارامترها هم مشخص است. جایگذاری کنید و به جواب برسید (ساده ترین کار)

ب) فرمول و مجهول هر دو مشخص است. اما شما با یک مجهول مواجه نیستید با چند تا مجهول مواجهید. مجهول اصلی و مجهولهای فرعی. یافتن مجهولهای فرعی خودش داستانی دارد. ممکن است مجهول فرعی براساس سایر داده های معلوم و از طریق یک فرمول دیگه به دست بیاید. پس فرمولهای مرتبط به هم هستند که شما رو به جواب می رسانند. جایگذاری فرمولها تو دل همدیگه هستند که شما رو به جواب می رسانند.

ج) نوع سؤال جوری هست که شما حتی در تشخیص فرمول می مانید و اینها سخت ترین نوع سؤال هستند. یعنی اگر شما مفهوم رو بلد نباشید کلاً فرمول رو هم نمی توانید پیدا کنید. اما باید راهی باشه. بله، راهی وجود داره و اون شاخص گذاری مفهومی پارامترهاست. یعنی شما باید بدانید که شاخص مفهومی این پارامتر چیست که وقتی تو سؤال مشاهده کردید بتوانید از طریق آن به فرمول پی ببرید. در واقع فلسفه طرح سؤال این است که پارامتر رو پشت یک مفهوم واقعی یا فانتزی پنهان می کنند و این استتار پارامتری باعث می شود که شما در فهم خود سؤال دچار مشکل بشوید

کار هایی که بعد از مطالعه فیزیک باید انجام دهید:

۱-دسته بندی فرمول ها: فیزیک یعنی هنر کشف رابطه بین چند پارامتر فیزیکی که در نهایت تبدیل به یک فرمول واحد می شود که می تواند پدیده های فیزیکی رو توضیح بدهد. بنابراین باید این کارها رو انجام بدهید:

الف) شماره گذاری و نوشتن فرمولها در یک دفتر مجزا و مشخص کردن پارامترهای اون فرمول با یادداشت کردن واحد های اون پارامترها. سعی کنید به اندازه چندین خط زیر فرمولها رو خالی بذارید چون خیلی باهاش کار داریم.

ب) استخراج فرمولهای جدید از کتابهای تستی و کمک آموزشی که توی کتاب درسی نیست.

ج)مرتبط کردن فرمولهای دارای پارامترهای مشابه، حتی اگر یک پارامتر مشابه دارند. مثلاً حتی اگه مساحت درونشان یکی باشد. هر قدر تعداد پارامترهای مشابه بیشتر باشد ارتباط اون فرمولها به همدیگه بیشتر می شود.

د)زیر هم نوشتن فرمولهای مرتبط به ترتیب اهمیت و درصد تشابه.

ه) اصل قضیه: شاخص گذاری ها. شاخص گذاری یعنی این که هر وقت این مفهوم تو مسئله به کار برده شد، منظورش این است و از این فرمول استفاده می شود. اون چند خط خالی که تو بند اول گفتم برای همین بود. شاخص گذاری یعنی این که هر وقت اینجوری گفتند باید از این فرمول استفاده کرد.

۲-تست زنی : حال که مبحث مربوطه مورد مطالعه دقیق و مفهومی قرار گرفت وقت تست زنی فرا رسیده است برای این امر از منابع مناسبی همچون کتاب(چهار جلدی خیلی سبز – جامع گاج) می توانید استفاده کنید . من همیشه می گویم که هر تست یک درس محسوب می شود و یادگیری عمیق یک تست و پی بردن به مفهوم آن مهمتر از حل تست مربوطه می باشد.نکات مهمی که از تست زنی خودتان برداشت می کنید را در یک جا جمع آوری کرده و یادداشت کنید

۳-یادداشت برداری و بازبینی آن: در اولین فرصت، یادداشت‌هایتان را بازبینی و اصلاح کنید. نیازی به بازنویسی یا پاک‌نویس نیست. به‌جای آن، نکات مهم را پیدا کنید و بین موضوعات اصلی ارتباط برقرار کنید. این نکات را در حاشیه‌ها به‌طور خلاصه بنویسید. این زمان فرصت خوبی‌ است تا یادداشت‌ها و جزوه‌‌تان را با هم ترکیب کنید تا در آخر ترم فقط یک جزوه را بخوانید!

همچنان که یادداشت‌هایتان را بررسی می‌کنید، ممکن است سؤالات مختلفی به ذهن‌تان برسد. این پرسش‌ها را یادداشت و سعی کنید با کمک کتاب و دوستان‌تان، به آنها پاسخ بدهید یا از معلم‌تان بپرسید.

سامانه مشاورکمک به کمک مشاوران مجرب در خدمت دانش آموزان ودانشجویان عزیز است در کنار آنها # روش مطالعه فیزیک # برنامه_مناسب را آسان سازد.

هموطنان عزیز جهت مشاوره تلفنی میتوانند با شماره ۹۰۹۰۷۰۹۵۱ از طریق تلفن ثابت تماس حاصل فرمایند. همچنین جهت رزرو وقت مشاوره حضوری هم میتوانند با شماره ۰۲۱۴۴۰۶۵۳۳۵ تماس بگیرند. دوستانی که از طریق این سایت( سایت مشاورکمک) برای رزرو وقت مشاوره اقدام میکنند از تخفیف ۲۰ درصدی در خدمات مشاوره ای برخوردار خواهند شد.(حتما در زمان رزرو وقت اشاره بفرمایید که از طریق از سایت مشاورکمک هستید)

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید: