تمرکز و مرور مطالب خوانده شده

تمرکز و مرور مطالب خوانده شده

چگونه و چه زمانی درس‌های مطالعه‌شده را مرور کنیم؟

با توجه به متفاوت بودن شیوه‌ی مطالعه‌ی هر شخص، مرور نیز برای اشخاص روش‌های متفاوتی دارد. حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که درس‌ها را مطالعه کرده ولی بعد از مدتی آن مطلب را فراموش می‌کنید که این امری طبیعی است. کنکور دارای بازه‌ی زمانی یک‌ساله است و مرور یکی از مهم‌ترین بخش مطالعه و به‌خاطرسپاری است.

حافظه‌ی انسان به چند بخش تقسیم می‌شود. برای این‌که مطلب وارد درختچه‌ی حافظه و حافظه‌ی بلندمدت شود نیاز به مرور چهارگانه است.

مرور چهارگانه شامل چهار بازه‌ی زمانی است:

۱مرور اول: فردا

۲مرور دوم: هفته‌ی بعد

۳مرور سوم: ماه بعد

۴مرور چهارم: دو ماه بعد

در این بازه‌ی زمانی مطالعه و مرور بهترین بازدهی را خواهد داشت. به عنوان مثال اگر روز شنبه درسی را مطالعه می‌کنید مرور اول روز یک‌شنبه، مرور دوم یک‌شنبه‌ی هفته‌ی بعد، مرور سوم یک‌شنبه‌ی ماه بعد و مرور چهارم یک‌شنبه‌ی دو ماه بعد خواهد بود.

#مشاوره

عوامل موثر ” تمرکز در مطالعه”

  1. علاقه به موضوع مورد مطالعه يكى از علل مهم ايجاد تمركز و دقت در حين مطالعه است.
  2. هماهنگى اراده و تخيل نيز در اين رابطه كارساز است؛ به عبارت ديگر، چشمان فرد بر صفحه‌ی كتاب و افكارش در حال پرواز به دوردست‏ها نباشد.
  3. برخى مسائل جسمى و روحى نيز می‏تواند تمركز فرد را بر هم زند؛ مانند گرسنگى، تشنگى، سردرد يا ساير دردها، نگرانى و اضطراب.
  4. برخى مسائل محيطى نيز از عوامل برهم‌زننده‌ی تمركزند: سروصداى زياد، نور زياد يا كم، لباس نامناسب و… .
  5. يكى از مهم‏ترين عوامل بر هم خوردن تمركز عجله و شتاب است. اين حالت سطح مطالعه را نازل می کند و تمركز را بر هم می‏زند.
  6. يكى از مسائل قابل توجه ديگر سنگينى معده و سيرى بيش از حد است. اين همان خواندن و نفهميدن و به‌عبارتى عدم تمركز و ارتباط با مفهوم كتاب است.
  7. انتخاب زمان مناسب از عوامل ايجاد تمركز است؛ مثلاً پس از استراحت خصوصاً در صبحگاهان بهترين تمركز و در ساعات خستگى و كسالت نامناسب‏ترين تمركز وجود دارد. البته در صبحگاهان لازم است قدرى ورزش كرد تا بدن آمادگى لازم را به دست آورد.
  8. نظم و انضباط در نوع مطالعه و ساعت مطالعه و مكان مطالعه همگى از عوامل ايجادكننده تمركز مطلوب‏ مي باشند.
0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید: