درس ریاضی را چگونه برای کنکور بخوانیم ؟

درس ریاضی را چگونه برای کنکور بخوانیم ؟

نحوه مطالعه درس ریاضی

درس ریاضی جزء آن دسته از درس‌هایی است که تعدادی از دانش‌آموزان در یادگیری آن مشکل دارند. به منظور یادگیری بهتر این درس مراحل زیر را انجام دهید:

۱- ابتدا نمره‌ای را که قصد دارید در درس ریاضی بگیرید مشخص کنید. بعد از آن‌که تصمیمتان را گرفتید آن را به زبان شخصی، به صورتی مثبت و به زمان حال بنویسید و روی دفترتان یا جایی که همیشه در معرض دیدتان قرار دارد بچسپانید. با این کار ضمیر ناخودآگاهتان نیز در کنار پشتکار و روش کار درست به کمک شما می‌آید و حتماً به هدفی که دارید می‌رسید.

۲- بعد از آن‌که مبحث جدیدی از درس در مدرسه تدریس شد، بعدازظهر همان روز، آن را مرور کنید. این کار تأثیر زیادی در میزان یادگیری شما دارد. این کار را هرگز به روز بعد موکول نکنید؛ چون میزان تأثیر آن به‌شدت کاهش می‌یابد.

۳- حین مرور درس ریاضی در بعدازظهر همان روز تدریس، یک برگه‌ی کاغذ در کنار خود بگذارید و سؤالات یا نکاتی را که نفهمیده‌اید یادداشت کنید تا در جلسه‌ی بعد از معلم (یا از مدرس خصوصی‌تان) بپرسیید.

۴- روز بعد از تدریس (یا اگر وقت داشتید و خسته نبودید در همان روزی که درس تدریس شده است) بعد از مطالعه‌ی جزوه‌ی کلاسی مستقیم به سراغ مثال‌های کتابی برویدکه برای مبحث مورد نظر ارائه شده است و سعی کنید خودتان یک بار مثال‌ها را حل کنید. اگر بتوانید مثال‌ها را توضیح دهید (مثل حالتی که انگار در حین تدریس درس برای یک نفر دیگر هستید) که خیلی عالی است. اگر مثالی را نمی‌فهمید یا نمی‌توانید آن را حل کنید آن را در برگه‌ای یادداشت کنید و از معلم (یا از مدرس خصوصی‌تان) بپرسید.

۵- در پایان تعدادی از تمرین‌های همان مبحث را حل کنید. اگر ابتدا برای‌تان سخت بود منصرف نشوید. کار را ادامه دهید. این مرحله‌ی بسیار مهمی است. همین که در حال فکر کردن هستید دقیقاً مثل ورزشکاری که در حال تمرین است و عضلاتش را قوی می‌کند، شما هم در حال پرورش و تقویت عضلات و ماهیچه‌های ذهنتان هستید و در صورت مداومت مغزتان آن‌قدر قوی خواهد شد که می‌تواند مسائل بسیار سخت را نیز حل کند. پیشرفت با تحمل سختی به دست می‌آید. این ورزشکار اگر همیشه با وزنه‌های سبک کار کند درجا می‌زند ولی وقتی با استفاده از وزنه‌های سنگین و تحملِ کمی سختی کارش را ادامه دهد پیشرفت می‌کند. شما هم اگر فقط مثال‌های حل‌شده‌ی کتاب را بررسی کنید خیلی تقویت نخواهید شد ولی اگر بعد از بررسی مثال‌های کتاب کمی به خودتان سختی دادید و تمرین حل کردید، پیشرفت خواهید کرد، قوی و قوی‌تر می‌شوید و جزء افراد موفق خواهید بود.

۶- نکات ارائه‌شده‌ی در جلسه‌ی تدریس را به صورت خلاصه در دفترچه‌ی کوچکی که همیشه همراه دارید یادداشت کنید تا همیشه با شما باشد و در جاهایی که امکان آن وجود دارد مطالب را مرور کنید.

۷- ممکن است برای بعضی از قسمت‌های درس لازمباشد مدرس خصوصیداشته باشید. در این مورد سعی کنید مدرس خصوصی خود را با دقت انتخاب کنید.

به صورت خلاصه می‌توان گفت که در یادگیری درس ریاضی انتخاب هدف به صورت دقیق، درک کامل روابط ارائه‌شده، حل مثال‌ها و تمرین‌های کافی و مرور مداوم و هم‌چنین در صورت لزوم داشتن یک مدرس خصوصی خوب می‌تواند کلید موفقیت باشد.

روشی برای مطالعه‌ی ریاضی

اگر مي‌خواهي حل تمرينات رياضي برايت ساده و راحت شود:

۱- سر كلاس خوب گوش بده تا همان جا درس را ياد بگيري.

۲- اول تمرين‌هاي ساده و آسان و بعد پرسش‌هاي دشوارتر را حل كن.

۳- پرسش‌هاي رياضي را هرگز ذهني حل نكن و حتماً همه‌ي قسمت‌هاي جواب را روي كاغذ بنويس تا احتمال بي‌دقتي و اشتباه كم‌تر شود.

۴- بين دو مسئله‌ي شبيه به هم حتماً هر دو را حل كن. تفاوت مسائل هنگام حل معلوم مي‌شود.

۵- از كتاب حل‌المسائل استفاده نكن؛ چون ذهنت را تنبل می‌کند.

۶- درس‌هاي رياضي مثل دانه‌هاي زنجير به هم وصل هستند. اگر يكي را خوب ياد نگيري، بعدي را هم خوب متوجه نمي‌شوي.

سامانه مشاورکمک به کمک مشاوران مجرب در خدمت دانش آموزان ودانشجویان عزیز است در کنار آنها # چگونه درس ریاضی را برای کنکوربخوانیم ؟# شیوه مطالعه را آسان سازد.

هموطنان عزیز جهت مشاوره تلفنی میتوانند با شماره ۹۰۹۰۷۰۹۵۱ از طریق تلفن ثابت تماس حاصل فرمایند. همچنین جهت رزرو وقت مشاوره حضوری هم میتوانند با شماره ۰۲۱۴۴۰۶۵۳۳۵ تماس بگیرند. دوستانی که از طریق این سایت( سایت مشاورکمک) برای رزرو وقت مشاوره اقدام میکنند از تخفیف ۲۰ درصدی در خدمات مشاوره ای برخوردار خواهند شد.(حتما در زمان رزرو وقت اشاره بفرمایید که از طریق از سایت مشاورکمک هستید)

 

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید: