راهکارهایی جهت ایجاد تمرکز و مقابله با عدم تمرکز

راهکارهایی جهت ایجاد تمرکز و مقابله با عدم تمرکز

عوامل موثر ” تمرکز در مطالعه

??

  1. علاقه به موضوع مورد مطالعه يكى از علل مهم ايجاد تمركز و دقت در حين مطالعه است.
  2. هماهنگى اراده و تخيل نيز در اين رابطه كارساز است؛ به عبارت ديگر، چشمان فرد بر صفحه‌ی كتاب و افكارش در حال پرواز به دوردست‏ها نباشد
  3. برخى مسائل جسمى و روحى نيز می‏تواند تمركز فرد را بر هم زند؛ مانند گرسنگى، تشنگى، سردرد يا ساير دردها، نگرانى و اضطراب.
  4. برخى مسائل محيطى نيز از عوامل برهم‌زننده‌ی تمركزند: سروصداى زياد، نور زياد يا كم، لباس نامناسب و… .
  5. يكى از مهم‏ترين عوامل بر هم خوردن تمركز عجله و شتاب است. اين حالت سطح مطالعه را نازل می کند و تمركز را بر هم می‏زند.
  6. يكى از مسائل قابل توجه ديگر سنگينى معده و سيرى بيش از حد است. اين همان خواندن و نفهميدن و به‌عبارتى عدم تمركز و ارتباط با مفهوم كتاب است.
  7. انتخاب زمان مناسب از عوامل ايجاد تمركز است؛ مثلاً پس از استراحت خصوصاً در صبحگاهان بهترين تمركز و در ساعات خستگى و كسالت نامناسب‏ترين تمركز وجود دارد. البته در صبحگاهان لازم است قدرى ورزش كرد تا بدن آمادگى لازم را به دست آورد.
  8. نظم و انضباط در نوع مطالعه و ساعت مطالعه و مكان مطالعه همگى از عوامل ايجادكننده تمركز مطلوب‏ مي باشند.

 

چهار روش آسان برای جلوگیری از عدم تمرکز وجود دارد:

??

۱) وقتی یک مبحث را تمام کردیم، کتاب را ببندیم و مثال درس را یک بار حل میکنیم.

۲) اگر در زمان معین شده نتوانستیم مبحث را تمام کنیم، مبحث را به اتمام رسانده و جمع بندی مطلب را برای زمان شب بگذاریم.

۳) اگر خستگی عامل حواس پرتی ما شده، برای دقایقی مکان مطالعه را ترک کنیم یا مطلب درسی را عوض کنیم.

۴) وقتی در حال درس خواندن هستیم جدی باشیم و بر اساس یک برنامه مطمئن که به آن اعتماد داریم پیش برویم.

 

✅ تمرکز حواس داشته باشید

تمرکز حواس یعنی به حداقل رساندن عوامل حواس‌پرتی.

شاید بتوان گفت مطالعه، جدی‌ترین فعالیتی است که تمرکز در آن نقش اساسی و محوری دارد.

?شاید بارها حین مطالعه متوجه شده‌اید که فقط چشمانتان از روی عادت روی کلمات و خطوط می‌دود، بدون آن‌که حواستان به آن باشد. این موضوع ممکن است شما را خسته و کسل کرده و وقت زیادی را از شما گرفته یا اتفاق افتاده که گاهی به کلمه‌ای خیره و در افکار خود غوطه‌ور شده‌اید.

اینها همه نشانه پرش ذهن و عدم تمرکز است. اگر در تمرکز حواس مشکلی دارید، نباید این تصور را داشته باشید که با مساله‌ای غیرقابل حل مواجه شده‌اید برای تقویت و افزایش تمرکز حواس نیز راهکارهایی وجود دارد:

 

?کنترل اضطراب:

اضطراب به خودی خود بد نیست. از نظر روان‌شناسی، وجود میزانی از اضطراب برای تحریک انگیزه‌ها لازم است. مشکل زمانی شروع می‌شود که شدت اضطراب افزایش یابد. اضطراب زیاد نه فقط کمکی به یادگیری و موفقیت نمی‌کند؛ بلکه مانعی برای آن محسوب می‌شود.

?تقویت روانی:

می‌توانید روش‌هایی را برای تقویت روانی و افزایش روحیه پیدا کنید. روحیه جسارت و جرات را در خود تقویت کنید، امیدوار و بااراده باشید تا میزان تسلط‌ شما افزایش یابد.

?کنترل افکار مزاحم:

بین موانع تمرکز حواس افکار مزاحم نقش مهم‌تری دارند. معمولا این افکار منشأ ذهنی و درونی دارند که باید از آن دوری کرده و آنها را کنترل کرد. این عوامل شامل یادآوری خاطرات تلخ و شیرین یا غوطه‌ور شدن در تخیلات یا مواردی مثل احساس درد، رنج، غم و غصه، نگرانی، گرسنگی و تشنگی یا سردی و گرمی، ترس، خشم و شادی، سردرد و… است.

 

عدم تمركز و درمان آن

✍️ جهان امروز پر از از بین برنده های تمرکز می باشند. در زیر به برخی عوامل که موجب عدم تمرکز افراد می شوند می پردازیم.

 

?تلفن همراه:

زنگ تلفن همراه چیزی است که اغلب ما قادر به چشم پوشی از آن نیستیم. نه تنها وقت شما را می گیرد بلکه ممکن است حواس شما را کاملا پرت کند. زمان کار کردن آن را روی پیغام گیر قرار دهید یا زنگ آن را روی بی صدا یا سایلنت قرار دهید. گوش کردن به تمام پیغام هایی که برای شما گذاشته شده است کمتر حواس شما را پرت می کند تا اینکه بخواهید به تک تک آن ها جواب دهید.

 

?شبکه های اجتماعی:

روانشناسان ترفندهایی برای مدیریت عدم تمرکزی که عامل آن رسانه های اجتماعی است، دارند. گاهی یک ساعت ارتباط با دوستان و قطع کردن کار بسیار آسان می شود. زمانی که کار می کنید به هیچ وجه صفحه شبکه اجتماعی خود را باز نکنید. اگر زود به زود چک می کنید سعی کنید این کار را به فواصل زیاد انجام دهید. لپ تاب خود را جایی قرار دهید که برای مدتی دسترسی به اينترنت نداشته باشید.

 

?کسالت و خستگی:

ممکن است کاری که انجام می دهید برایتان جذابیت نداشته باشد. انجام برخی کارها برایمان جذاب تر از انجام کارهای دیگر هستند. انجام کار کسل کننده شما را در مقابل عدم تمرکز بسیار آسیب پذیر می کند و به راحتی تمرکز خود را از دست می دهید. زمانی که شما کسل هستید، تلفن، اینترنت و … بسیار وسوسه کننده هستند. قراری با خودتان بگذارید که اگر کار را انجام دهید چند دقیقه به استراحت بپردازید و مثلا قهوه ای بنوشید یا چیزی را که دوست دارید بخورید. این قرار می تواند به شما در انجام کار و جلوگیری از عدم تمرکز بسیار کمک کند.

 

?غر زدن:

اگر مثلا مکالمه ای دیروز داشته اید، و مدام آن را در ذهن خود تکرار می کنید و یا با خودتان غر می زنید به تمرکز خود به شدت آسیب می زنید. یک راه دوری از این افکار نوشتن آن ها در کاغذی است. وقتی که روی کاغذ هستند می توانید آن ها را برای مدتی از ذهن خود دور کنید.

??

سامانه مشاورکمک به کمک مشاوران مجرب در خدمت دانش آموزان ودانشجویان عزیز است در کنار آنها # راهکارهای ایجاد تمرکز و جلوگیری از عدم تمرکز در مطالعه #برنامه_مناسب را آسان سازد.

هموطنان عزیز جهت مشاوره تلفنی میتوانند با شماره ۹۰۹۰۷۰۹۵۱ از طریق تلفن ثابت تماس حاصل فرمایند. همچنین جهت رزرو وقت مشاوره حضوری هم میتوانند با شماره ۰۲۱۴۴۰۶۵۳۳۵ تماس بگیرند. دوستانی که از طریق این سایت( سایت مشاورکمک) برای رزرو وقت مشاوره اقدام میکنند از تخفیف ۲۰ درصدی در خدمات مشاوره ای برخوردار خواهند شد.(حتما در زمان رزرو وقت اشاره بفرمایید که از طریق از سایت مشاورکمک هستید)

 

 

 

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید: