نحوه مطالعه درس فیزیک

نحوه مطالعه درس فیزیک

نحوه مطالعه درس فیزیک

گام نخست : قبل از مطالعه ی هر فصل و هر موضوع از روی منبع کمک آموزشی نخستین گام این هستش که دانش آموز و داوطلب کنکور موضوع و مبحث مورد نظر را از روی کتاب درسی مورد مطالعه قرار دهد .

دلیل : عموم دانش آموزان فکر می کنند که برای درس هایی مثل فیزیک (و ریاضی) مطالعه ی کتاب درسی کار بیهوده ای هستش

و این مواقع با سوال مگه زیست یا شیمی هستش که نیاز به مطالعه ی کتاب درسی باشه موضع می گیرند .

اول : اگه تست حفظیاتی ای طرح کنن یا تستی از تعاریف ( بخصوص در فصل هایی مثل فصل گرما و قانون گازها یا فصل ماده و ویژگی های آن ) باید به کمک تسلطی که بر کتاب درسی پیدا کردید به سوالات پاسخ دهید .

نمونه ی چنین تست هایی را میتوانید در کنکور سال های گذشته پیدا کنید . برای مثال :

  1. سوالی از مقاومت رئوستا از فصل الکتریسیته جاری عینا از شکل کتاب درسی در سراسری تجربی ۸۸ مطرح شد .

۲ . سوالی از جنس رشته های یک لامپ که تصویر آن دقیقا از فصل سوم فیزیک اول دبیرستان گرفته شده بود ! در کنکور سراسری ریاضی ۹۲ مطرح شد .

دوم : تمرین های موجود در بدنه ی کتاب درسی (چه تمرینات و فعالیت های موجود در طول فصل و چه تمرینات انتهای هر فصل) از منابع اصلی و مهم طراحان کنکور برای طرح سوال هستش .

پس گام اول : مطالعه دقیق کتاب درسی و بررسی تمرینات و فعالیت های موجود در آن

در گام بعدی یعنی پس از مطالعه ی کتاب درسی به سراغ کتاب کمک آموزشی خود می رویم :

ابتدا در کتاب مورد نظر باید درسنامه های مبحث مورد نظر رو یکبار(در صورت نیاز دو بار یا سه بار مطالعه کرد تا به تسلط بر روی درسنامه و مطالب برسیم.)

توجه : در این مرحله سعی کنید خودتان را با درسنامه درگیر کنید به این معنا که هنگام مطالعه ی درسنامه ی مبحث مورد نظر ، با پرسش و پاسخ متن درسنامه را بخوانید . و به جای حفظ کردن طوطی وار مطالب درسنامه ی فیزیک ؛ سعی کنید با چرایی و چگونه و به چه طریقی و پرسش هایی از این دست جمله به جمله ی مبحث رو درک کرده و جلو ببرید .

مثال :

چرا و با چه اثباتی و چگونه به فلان فرمول رسیدیم .

چرا در چنین مسائلی باید از این رابطه استفاده کرد .

فلان جمله و مفهوم چطور از فلان مبحث نتیجه می شود .

و…..

فواید :

۱ . اگر موقع مطالعه درسنامه ، با پرسش و پاسخ از خودتان و به گونه ای که در بالا توضیح داده شده است مبحث مورد نظر را جلو ببرید به اصطلاح فیزیک را  “مفهومی” یاد میگیرید .

۲ . از مزیت هایی که این سبک مطالعه (مطالعه با پرسش و پاسخ از خود) دارد ؛ درگیر بودن ذهن و حواس در طول مطالعه و در نتیجه کاهش حواس پرتی دانش آموز است .

بعد از تسلط بر روی درسنامه مبحث مورد نظر ، وقت آن رسیده که با حل تست های مرتبط با موضوع ، یادگیری خود را در قالب حل سوال و تست تکمیل کرد .

پیشنهاد  : با توجه به اینکه در این مرحله قصد ما تکمیل فرآیند یادگیری مبحث مورد نظر هستش ؛ هنگام حل تست نیاز به زمان و تایم گیری نیستش و همینطور پیشنهاد میشود در این مرحله یک تست یک تست سوال حل کرده و بررسی کرده و سپس به سراغ سوال بعد رفت.

 

به این شکل :

حل سوال اول

بررسی سوال اول

حل سوال دوم

بررسی سوال دوم

حل سوال سوم

بررسی سوال سوم

همینطور الی آخر .

به چهار نکته ی مهم نیز توجه کنید :

در هنگام حل و بررسی تست های آموزشی ؛ سوالات مهم و نکته داری که در حل آن دچار اشتباه شده اید حتما علامت دار کنید . ( علت : در ایام و دوران جمع بندی میتوان به کمک این تست های علامت دار  و همینطور روش retrieval & rereading با سرعت و بهینه درس فیزیک را دوره کرد .)

پس از مطالعه ی هر قسمتی از درس فیزیک و سپس حل تست های مربوط به آن (مطابق آنچه در بالا گفته شده است) ، قبل از مطالعه ی درسنامه ی بعد ، می توانید خلاصه ای از درسنامه و نکات منتج شده از تست ها برای خودتان و به زبان خودتان تهیه کنید و سپس به سراغ درسنامه ی بعد بروید .

از شروط اصلی در دروس محاسباتی از قبیل درس فیزیک ، تمرین و تکرار بسیار زیاد می باشد ؛ تمرین و تکرار بسیار زیاد باعث می شود که سوالات فیزیک برای دانش آموز تیپ بندی شود . به گونه ای که دانش آموز سر جلسه آزمون های آزمایشی و کنکور سراسری با مطالعه ی صورت سوال به پشتوانه ی تمرین و تکرار زیادی که داشته نوع و مدل و به اصطلاح تیپ سوال را تشخیص می دهد و از راه حل خاص آن تیپ سوال ، به سوال پاسخ می دهد .

فیزیک قطاری است که بر روی ریل ریاضیات حرکت می کند ؛ سعی کنید قدرت محاسبات ریاضی خود را قوی کنید تا درس فیزیک به مشکل برنخورید . ( اگر دانش آموزی در این زمینه مشکل دارد  می تواند با

۱ . تمرین و تکرار زیاد

۲ . پرهیز از استفاده از ماشین حساب

۳ . بهره گیری از نکات + مهارت های محاسبات سریع ریاضی

مشکل خود را برطرف کند .

 

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید: