مهارت مدیریت زمان

مهارت مدیریت زمان

مهارت مدیریت زمان

در طول روز اغلب احساس کنید که زمان کافی ندارید؟ شاید مجبور باشید تا دیر وقت کار کنید تا اینکه وظایفتان را به اتمام بر سانید.

شاید هم آنقدر کار داشته باشید که وقت نکنید غذا بخورید و یا استراحت بکنید.

همه اینها بخاطر است که شما توانایی مدیریت زمانتان را بخوبی ندارید. اگر بتوانید زمانتان را بخوبی مدیریت نمائید توازن بین کار، زمان استراحت و اوقات فراغت تان را می یابید. کارهای مهم زندگی تان را به بهره وری بسیار بالا به اتمام خواهید رساند. از همه مهمتر، شادتر می شوید و استرس بسیار کمتری را تجربه خواهید نمود.

چند نکتۀ کلیدی زیر برای مدیریت صحیح زمان

۱- اهدفتان را تعیین کنید:

فرایند هدف گذاری به فرد کمک می کند تا انتخاب نماید که در زندگی به کجا می خواهد برود؟

آنگاه می داند که باید بر روی چه چیزی تمرکز کند تا به اهدافش برسد و همینطور برای فرد روشن خواهد شد که چه چیزهایی وقت “تلف کردن” هستند و در راه رسیدن به هدف به شخص کمک نمی کنند.

۲- فهرست کردن و اولویت بندی وظایف:

لیست وظایف کمک می کند که کارهای بزرگ را به امور کوچک, وظایف با قابلیت مدیریت یا قدم های عملی تبدیل نمائید، هیچوقت کارهایتان را بخاطر تان نسپارید و به حافظه تان اطمینان نکنید در عوض، لیست وظایف، برنامۀ سادۀ روزانه، هفتگی، ماهانه در برگه یا گوشی هوشمند تهیه کنید. لیست کارهایتان را اولویت بندی نمایید از خیلی مهم به بی اهمیت. وقتی وظایفتان را یک به یک تکمیل می کنید هر روز به سمت هدفتان نزدیکتر و نزدیکتر می شوید.

۳- بر روی یک کار اصلی متمرکز شوید :

بر طبق مطالعه ای که توسط انجمن روانشناسی آمریکا انتشار یافته است، وقتی چند کار را در آن واحد انجام می دهید در واقع بین ۲۰ تا ۴۰ درصد زمان بیشتر صرف آن کار می شود. علاوه بر آن بهره وری تان نیز پایین می آید. همچنین، انجام همزمان چند کار با هم کیفیت کار را تا حدود زیادی پایین می آورد. پس، از انجام چند کار همزمان صرف نظر کنید. بروی انجام یک کار در آن واحد تمرکز نمایید. یک کار را تمام کنید و بعد به سراغ کار بعدی بروید.

۴- کار خود را به تعویق نیندازید:

یک استراتژی برای جلوگیری از به تعویق انداختن کارها این است که به خودتان فقط چند دقیقه فرصت بدهید تا برنامه و کارتان را شروع کنید؛ ۵ دقیقه کافی است. در این فرصت خلاقیت تان جریان پیدا خواهد کرد. قدم اول را بردارید سپس انگیزۀ کافی برای ادامه دادن و به انتها رساندن هدفتان را بدست می آورید

۵- حواس پرتی ها (محرک های مزاحم) را کاهش دهید:

با شخصی چت می کنید، در جمع دوستان یا جلوی تلویزیون مطالعه می کنید، این عوامل تمام حواستان را از روی وظیفه تان پرت می کند و زمان تان را از دست می دهید. در نهایت بهره وری تان پایین آمده و اغلب وظیفه تان را بخوبی نمی توانید انجام دهید. عواملی اینچنینی که باعث بروز وقفه در کارتان می شوند را شناسایی نموده و همۀ آنها را متوقف نمائید.

۶- استراحت کنید:

در بین کارتان استراحت های کوتاه کنید. ایده آل این است که، در بین هر ۱ یا ۲ ساعت کار ۱۵ دقیقه استراحت کنید و افکارتان را جمع و جور نمایید. اگر یادتان می رود ساعت را تنظیم کنید تا این فرصت را از دست ندهید.کمی راه بروید، چای یا آبمیوه بنوشید و کمی تمرکز کنید. افزون بر این، زمان کافی برای صرف غذا به خودتان بدهید. با شکم خالی که نمی شود کار کرد.

۷- نه گفتن را یاد بگیرید:

یک مهارت بسیار مهم که انسان هایی مانند بیل گیتز، و ریچارد برانسون در آن تخصص دارند هنر “نه” گفتن به کارهایی است که در اولویت نیست. “نه” گفتن به اموری که اولویت ندارد اجازه می دهد که بروی چیزهایی که واقعا مهم هستند تمرکز نمایید. شما فقط ۲۴ ساعت در طول روز برای انجام تمام کارهایتان فرصت دارید نه بیشتر.

۸- تقسیم وظایف و تفویض اختیار کنید:

بعضی اوقات بد نیست که به دیگران اعتماد نماییم و برخی وظایف را که از اهمیت کمتری برخوردار است به دیگران محول نماییم, بویژه هنگامی که غرق در کارهای فراوان هستید. وقتی وظایفتان را به افراد مطمئن می سپارید, وقتتان را حفظ می کنید, استرس تان را کاهش می دهید. و کارهای بیشتری را به اتمام می رسانید.

‎٩-مديتيشن كنيد

مديتيشن باعث مي شود كه بتوانيد ذهنتان را بر روي يك موضوع خاص متمركز كنيد

 

سامانه مشاورکمک به کمک مشاوران مجرب در خدمت دانش آموزان ودانشجویان عزیز است در کنار آنها # مهارت مدیریت زمان

#برنامه_مناسب را آسان سازد.

هموطنان عزیز جهت مشاوره تلفنی میتوانند با شماره ۹۰۹۰۷۰۹۵۱ از طریق تلفن ثابت تماس حاصل فرمایند. همچنین جهت رزرو وقت مشاوره حضوری هم میتوانند با شماره ۰۲۱۴۴۰۶۵۳۳۵ تماس بگیرند. دوستانی که از طریق این سایت( سایت مشاورکمک) برای رزرو وقت مشاوره اقدام میکنند از تخفیف ۲۰ درصدی در خدمات مشاوره ای برخوردار خواهند شد.(حتما در زمان رزرو وقت اشاره بفرمایید که از طریق از سایت مشاورکمک هستید)

 

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید: