تفاوتی های شیوه آموزشی پژوهش محور

تفاوتی های شیوه آموزشی پژوهش محور

محمد مهدي نژاد نوري، معاون پژوهشي وزير علوم تحقيقات و فناوري در گفتگو با خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اساس کار دوره هاي پژوهش محور که هم اکنون تنها در مقطع دکتري صورت مي گيرد حل مسئله موجود در کشور است اين نيازها مي تواند مربوط به حال، آينده نزديک يا آينده دور باشد.

وي به هزينه دوره هاي پژوهش محور و دوره هاي عادي اشاره کرد و گفت: در دوره هاي پژوهش محور دانشجو (صاحب مسئله) خودش بايد هزينه دوره را بپردازد، چنانچه در دوره هاي عادي اينطور نيست.

مهدي نژاد تصريح کرد: همچنين دوره پژوهش محور به صورت مسئله يعني همان پژوهش آغاز مي شود و پروژه متناسب با آن تعيين و بررسي و مطالعه مي شود اما در دوره هاي آموزشي اينطور نيست.

وي به تعداد واحدهاي درسي در دوره هاي پژوهش محور و دوره هاي آموزشي عادي اشاره  کرد و گفت: تعداد واحدهاي درسي در دوره پژوهش محور و دوره هاي عادي نيز متفاوت است، چنانچه دوره پژوهش محور در مقطع دکتري ۸ واحد داشته اما دوره هاي عادي ۲۴ واحد دارند همچنين در پايان دوره پژوهش محور دانشجو به دفاع از پروژه مي پردازند ولي در دوره هاي عادي امتحان جامع ملاک ارزيابي است.

مهدي نژاد نوري در ادامه گفت: همچنين در دوره پژوهش محور دانشجو به عنوان همکار تحقيقاتي محسوب شده و حق تحقيق دريافت مي کند چنانچه در دوره آموزشي دانشجو بعد از انتخاب حق التدريس دريافت مي کند.

وي افزود: تعداد مقالات در دوره پژوهش محور بيشتر از دوره آموزشي عادي است.
مهدي نژاد تصريح کرد: در دوره هاي عادي يک استاد چند دانشجو دارد اما در دوره پژوهش محور چند دانشجو ظرفيت حل يک مسئله را دارند و همين امر موجب افزايش تعداد دانشجويان دکتري در پژوهش محور شده است.

وي اظهار داشت: در دوره پژوهش محور دانشجو با توجه به تحقيقات و پژوهش هاي خود درصد ارتقا مهارت و مهم بيشتر است.

مهدي نژاد به مدرک اين دوره پژوهش محور و دوره هاي عادي اشاره کرد و گفت: هيچ تفاوتي بين مدرک دوره هاي پژوهش محور و دوره هاي عادي وجود ندارد.

وي خاطر نشان کرد: قرار است وزارت علوم نسخه اول دوره پژوهش محور در مقطع کارشناسي ارشد را در مهر ماه بررسي و به معاونت رياست جمهوري ارسال کند.

تماس با مشاور کمک

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید: