چگونه زیست را بخوانیم؟

چگونه زیست را بخوانیم؟

چگونه زیست را بخوانیم؟

برای مطالعه زیست شناسی روش های بسیار متفاوتی وجود دارد.و این به فرد بستگی دارد که با چه روشی بهتر این درس یادگرفته و بتواند عملکرد خوبی داشته باشد. به دلیل درخواست های زیاد در رابطه با چگونه خواندن زیست در اینجا به توضیح  نکاتی میپردازم که امیدوارم موثر واقع شوند.

مهم ترین نکته در زیست شناسی تجسم و تصور ذهنی است. با هر روشی که درس میخوانید سعی داشته باشید که تجسم را در آن به کار به ببرید.اگر قدرت تجسم خوبی ندارید  برای شروع سعی کنید با دقت به شکل ها و حتی در صورت وقت داشتن کشیدن آنها به افزایش قدرت تجسم شما کمک میکند.

اگر قبل از تدریس معلم ،برای فقط ۵ یا ۱۰دقیقه نگاهی سطحی و گذرا به کتاب درسی  و تیتر ها و اصطلاحات جدید بیندازید و بدانید که معلم در رابطه با چه چیز هایی سخن خواهید  گفت ،ذهن شما اماده تر میشود و بهتر پذیرای مطالب جدید خواهید بود.

نکته مهمی  که در رابطه با فهم زیست شناسی وجود دارد ،دقیق گوش دادن  سر کلاس میباشد ، به دلیل واضح نبودن بعضی مطالب کتاب ،اگر در هنگام تدریس به خوبی دقت نکنید در خانه و به تنهایی هیچ گاه مطالب برایتان واضخ و روشن نخواهد شد.

�در خانه ،برای شروع مطالعه زیست شناسی ،نکته مهم اینجاست که مطالب جدید را حتما و حتما در همان روزی که درس داده شده بخوانید.

برای بار اولی که شروع به خواندن مطلب جدیدی کره اید ،زمان بسیار زیادی را صرف آن کنید ، متن را دقیق بخوانید ،سعی در فهمیدن جمله به جمله آن کنید و از هیچ نکته ای که متوجه آن نمیشوید نگذرید و حتما تمامی  نکات را برای  خود جا بندازید! بسیاری از مطالب زیست شناسی اتفاق هایی پشت سر هم و داستان گونه دارند که همانطور که گفتم با تجسم  ترتیب آنها هیچ گاه دچار اشتباه نمیشوید مثلا حرکت  مواد در لوله گوارش  و فرایند های هضم و جذب و خروج مدفوع از بدن،یا نحوه عملکرد دستگاه تنفسی ،ترتیب انقباض ماهیچه ها برای دم و باز دم و خروج و ورود هوا به شش ها ، یا چرخه قلبی، اینها همه فرایند هایی پی در پی هستند .سعی کنید ابتدا آنها را بفهمید و بعد ترتیبشان خود به خود در ذهن شما جای خواهد گرفت.

پس از آن سراغ شکل ها رفته و تمامی نکات ریز موجو در آنها را بیابید و نکات مهم را در کنار آن یادداشت کنید.

برای دفعات بعدی که سراغ متن کتاب میروید،مطالب کلی و اصل موضوع را یادگرفته اید و این بار به نکات ریز تر ،مثلا نکات مشترکی که در فصل های قبل هم در رابطه با آن خوانده اید دقت کنید. مثلا برای ملخ در فصل تنفس نکاتی را خوانده اید ،وقتی به فصل قلب میرسید آنها را دوره کنید و به تمامی نکاتی که در تنفس یا گوارش برای آن گفته بود دقت کنید.

دقت کنید که از خواندن متن کتاب خسته نشوید با ۱ بار یا ۲ بار خواندن متن ، ابدا تمامی  نکات را نمیتوان خارج کرد. متن را بار ها و بار ها با دقت بخوانید، مطمئن باشید  اگر دقیق بخوانید در هر دفعه نکته ای جدید یا رابطه ای جدید با دیگر فصل ها که قبلا آنرا ندیده بودید کشف خواهد شد!!

روشی دقیقا عکس روش بالا وجود دارد که خود من از آن استفاده نکرده ام، برای من روش اول بسیار پاسخ گو بود اما برای کسانی که شاید با آن نتیجه نگرفته باشند این روش را نیز ذکر میکنم: در دفعه اولی که مطلب جدید را میخوانید کاملا روزنامه وار و بدون صرف وقت این کار را انجام دهید.در دفعه دوم جوری بخوانیدکه فقط متوجه بشوید فراید کلی آن از چه قرار است .دردفعه  سوم نکات کلی و مهم  و در دفعه چهارم نکات ریز را بیابید.

دوستان عزیز ، در زیست شناسی خواهان مطالب اضافه بر کتاب نباشید. مطالب کتاب گاهی با مطالب علمی مغایرت دارند اما ازمون ها و کنکور از متن کتاب شماطرح خواهند شد درنتیجه اصلا به نکات اضافه تر توجه نکنید ،این کار فقط باعث این میشود که شما گیج و سردرگم شوید . ندانید که کدام مطلب را درست و کدام را غلط فرض کنید.

و همچنین در رابطه با تست زیست باید عرض کنم تا جایی که میشود با نحوه ی تست ها ی کنکور اشنا شوید و انها را کار کنید.بعضی کتاب های کمک اموزشی گاه پا فراتر از حد کتاب میگذارند،سوال های مثلا دشوار طرح میکنند و تنها شما را  در دریایی از نکاتی که هیچ سودی برایتان ندارد غرق میکند. در انتخاب کتاب زیست بسیار دقت کنید،گاهی نظر مولفان با نظر طراح کنکور و حتی علم!!مغایرت داشته. این مطلب در سال های اینده شما مهم تر خواهد بود چرا که در سال های بالاتر تست زدن مهم تر میشود. از همین الان که دهم هستید یادبگیریدکه زیست را بفهمید و کتاب درسی را بار ها و بارها بخوانید تست زدن در زیست اولویت دوم را دارد. و تنها به این کمک میکند که بفهمید به چه نکاتی که در کتاب بوده شما دقت نکردید و بتوانید کتاب را بهتر بخوانید.

سامانه مشاورکمک به کمک مشاوران مجرب در خدمت دانش آموزان ودانشجویان عزیز است در کنار آنها # روش خواندن درس زیست # شیوه مطالعه را آسان سازد.

هموطنان عزیز جهت مشاوره تلفنی میتوانند با شماره ۹۰۹۰۷۰۹۵۱ از طریق تلفن ثابت تماس حاصل فرمایند. همچنین جهت رزرو وقت مشاوره حضوری هم میتوانند با شماره ۰۲۱۴۴۰۶۵۳۳۵ تماس بگیرند. دوستانی که از طریق این سایت( سایت مشاورکمک) برای رزرو وقت مشاوره اقدام میکنند از تخفیف ۲۰ درصدی در خدمات مشاوره ای برخوردار خواهند شد.(حتما در زمان رزرو وقت اشاره بفرمایید که از طریق از سایت مشاورکمک هستید)

 

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید: